ΛΙΠΑΝΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

Κάθε πόσα χιλιόμετρα θέλουν αλλαγή τα λάδια;
Από αλλαγή σε αλλαγή συμπληρώνω ένα λίτρο λάδι. Είναι πολύ;
Ο κινητήρας του αυτοκινήτου μου είναι 16-βάλβιδος. Τι μάρκα λάδι να βάλω;


Γι αυτές αλλά και για κάποιες άλλες απορίες που μπορεί να έχετε
θα βρείτε απάντηση στο κείμενο που ακολουθεί.


Η ΛΙΠΑΝΣΗ είναι αναγκαία για την μείωση της τριβής που αναπτύσσεται στα κινούμενα μέρη - στρόφαλο, μπιέλες, έμβολα κλπ. - κατά την λειτουργία του κινητήρα και κατ' επέκταση για την ελάττωση της φθοράς που παθαίνουν αυτά.

Για την λίπανση του κινητήρα χρησιμοποιείται λάδι, το οποίο εκτός από το λιπαντικό του προορισμό χρησιμεύει σαν ψυκτικό και καθαριστικό μέσο, αφού περνώντας από τα διάφορα μέρη του κινητήρα παρασύρει μαζί του στο κάρτερ θερμότητα και ακαθαρσίες. Χρησιμεύει επίσης για να δημιουργεί στεγανότητα μεταξύ εμβόλων και κυλίνδρων.

Ποιο λάδι όμως είναι κατάλληλο για κάθε κινητήρα. Πέρα από μάρκες και εμπορικές ονομασίες, τα λάδια έχουνε κάποιες προδιαγραφές ποιότητας που οι κατασκευαστές του κάθε αυτοκινήτου τις ορίζουν με ακρίβεια. Για παράδειγμα για ένα κινητήρα κατασκευασμένο το 1990 δεν υπάρχει λόγος να σπαταλάτε χρήματα αγοράζοντας πανάκριβο λάδι, αφού λάδι προδιαγραφών API - SH, SAE 20W / 50 είναι αρκετό. Αντίθετα ένας σύγχρονος 16βάλβιδος κινητήρας με multi - point fuel injection, χρειάζεται συνθετικό λάδι προδιαγραφών API - SJ, SAE 10W / 40.

ΟΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ αναγράφονται πάνω στο κουτί συσκευασίας και είναι δύο.

Η μία αφορά το ΒΑΘΜΟ ΑΠΟΔΟΣΗΣ του λαδιού και συμβολίζεται με τα αρχικά API (Amerikan Petroleum Institute). H API - SA είναι η χαμηλότερη ποιότητα λαδιού χωρίς πρόσθετα. Ακολουθούν η SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ και φθάνουν μέχρι την API - SL, που είναι υψηλής ποιότητας λάδι πάρα πολύ ενισχυμένο με ιδιότητες για την δημιουργία λιγότερων καταλοίπων και οικονομία καυσίμου. Ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε μια ακόμα καλύτερη ποιότητα λαδιού η
API - SM.

Η άλλη αφορά τον ΒΑΘΜΟ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ του λαδιού, συμβολίζεται με τα αρχικά SAE (Society of Automobile Engineers) και χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Έτσι έχουμε λάδια ΑΠΛΑ που κατατάσσονται με αριθμούς όπως 5W, 10W, 20W, 20, 30, 40, 50 και λάδια ΠΟΛΥΒΑΘΜΙΔΑ (Multigrade) που κατατάσσονται με αριθμούς όπως 20W / 50, 15W / 50, 10W / 40, 5W / 40, 5W / 50.

Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ σε ένα σύγχρονο κινητήρα που είναι σε καλή κατάσταση λειτουργίας, δεν πρέπει να είναι περισσότερη από 0.5 lt / 1000 km.

Η ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ προξενείτε από ξένες ουσίες που μπαίνουν σε αυτό κατά την λειτουργία του κινητήρα όπως σκόνη, που μπαίνει με τον ατμοσφαιρικό αέρα στους κυλίνδρους, διάφορα υπολείμματα καύσεως (νερό, καρβουνίδι, οξέα), σκουριές, κομμάτια μετάλλου, άκαυστο καύσιμο, νερό από διαφυγές του συστήματος ψύξεως κλπ. Αλλοίωση όμως προξενεί και η οξείδωση του λαδιού η οποία ευνοείται από τις υψηλές θερμοκρασίες.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χάνει το λάδι σιγά - σιγά την απόδοσή του και να μην ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κινητήρα.

Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΛΑΔΙΟΥ συνιστάται από τους κατασκευαστές βάσει δύο κριτηρίων.

Α) Σύμφωνα με τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί, (κάθε 7500, 10000, 15000 ακόμη και 20000 χιλιόμετρα),

Β) ή σε περίπτωση που έχουν διανυθεί λίγα χιλιόμετρα, τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.

Επισημαίνουν όμως ότι αν το αυτοκίνητο κινείται κάτω από σκληρές συνθήκες, πρέπει το λάδι να αλλάζεται πιο συχνά.

Και σκληρές συνθήκες χαρακτηρίζουν, την κυκλοφορία στη πόλη, μικρές μετακινήσεις με κρύο κινητήρα, παρατεταμένη κίνηση με μεγάλες ταχύτητες, ζεστό κλίμα με θερμοκρασία συχνά πάνω από 30 βαθμούς C, πολύ σκόνη στον αέρα, ακατάλληλη ποιότητα καυσίμου κλπ. Περιγράφουν δηλαδή λίγο πολύ τις συνθήκες που κινούνται τα περισσότερα αυτοκίνητα καθημερινά.

Επειδή το λάδι λοιπόν έχει άμεση σχέση με την διάρκεια ζωής του κινητήρα και παράλειψη στην έγκυρη αλλαγή του σημαίνει πρόωρη φθορά, καλό είναι να το αλλάζετε κάθε 7500 - 10000 Km ή κάθε χρόνο.